We kunnen bijna niet zonder fitness apparaten als je aan krachttraining wilt beginnen.
Krachttraining is in feite niks anders dan het vergroten van je spierkracht door het uitvoeren van verschillende oefeningen. Er zitten dan ook vele voordelen aan krachttraining. Om een paar voorbeelden te geven: meer kracht, sterke spieren, goede en mooie lichaamshouding en ook je stofwisseling wordt aangesproken.

Ook op latere leeftijd is het altijd goed om aan krachttraining te blijven doen. Voor zowel je boven als onderlichaam zijn er verschillende oefeningen en diversen apparaten die je kunt gebruiken om te trainen.

Lees snel verder welke fitnessapparatuur het meest geschikt is voor krachttraining en cardio. En daarnaast ook welke door ons wordt aanbevolen om thuis te trainen.

Fitness apparaten om je benen te trainen

De beenspieren zijn de grootste spieren in je lichaam. Het kan daardoor ook wel even duren voordat je resultaten ziet. Er zijn verschillende oefeningen en fitnessapparatuur om je beenspieren op de juiste manier te trainen. Daarnaast is een goede uitvoering ook erg belangrijk om blessures te voorkomen.

Leg extension apparaat

Een bekend fitnessapparaat is ‘leg extension’. In vrijwel iedere sportschool is dit apparaat wel te vinden.  Als je leg extension nog nooit gebruikt hebt, kies dan ook niet een te zwaar gewicht. Als je eenmaal gewend bent op dit apparaat te trainen, kies dan voor zwaardere gewichten.

Zet je benen onder het stootkussen en hou je handen vast aan de zijstangen. Het stootkussen moet boven je onderbenen vallen. Om druk op je knieën te voorkomen, zorg je voor een hoek van 90 graden tussen het onder- en bovenbeen. Strek je benen maximaal uit en let erop dat de rest van je lichaam in dezelfde positie blijft.

Een ander bekend fitnessapparaat is ‘leg press’. Ook dit apparaat is haast in elke sportschool wel aanwezig. Spreid je benen op schouderbreedte en plaats je voeten in het midden van het platform. Let erop dat je knieën licht gebogen blijven. Met je benen duw je het platform van je af. Voornamelijk je bovenbenen worden goed getraind!

leg press apparatuur

Fitness apparaten om je armen te trainen

De ‘cable triceps pushdown’ is ideaal voor het trainen van je tricepsspieren en door het staan ook bevorderlijk voor je stabiliteit. Met je voeten op heupafstand van elkaar en je knieën licht gebogen sta je recht voor het toestel. Met je palmen naar boven hou je de hendels onderhands beet en strek je je armen vanuit je ellebogen naar beneden.

De ‘triceps assisted dip’ is een apparaat waar naast je armen ook je borstspieren tot op zekere hoogte goed worden getraind. Als je niet gewend bent om met dit apparaat te trainen kan het ook nogal wat kracht vergen. Plaats je handen op de hendels en zorg ervoor dat je handen op één lijn liggen met je ellebogen en schouders. Plaats je knieën langzaam op het kniestuk. Je gewicht laat je voorzichtig zakken. 

cable triceps apparatuur

De beste krachttraining apparaten om je buikspieren te trainen!

Ook voor het trainen van je buikspieren zijn er verschillende fitnessapparaten die je buikspieren naar een mooi resultaat kunnen lijden.

De ‘sit-up bench’ is veelzijdiger dan het lijkt! Je traint niet alleen je buik maar tegelijkertijd ook andere spiergroepen. Je ligt op de bank met je voeten vastgehaakt aan de steun om te voorkomen dat je eraf valt. Met je rug zo recht mogelijk duw je jezelf richting je knieën. Vooral voor je onderbuik is deze oefening enorm effectief.

Bij de ‘rotary torso machine’ wordt voornamelijk de focus gelegd op de schuine buikspieren. Ook wel de ‘obliques’ genoemd. Om deze buikspieren goed te trainen, zit je op de stoel met een rechte rug. Je schouders gaan naar achteren en je zorgt ervoor dat ze goed aangespannen zijn. Je draait hierna zo ver mogelijk naar links en vervolgens terug in de beginpositie.
Herhaal deze oefening zo vaak als je wilt. Om de andere kant te trainen doe je precies hetzelfde, maar draai je zo ver mogelijk naar rechts.

sit up bench apparatuur

Welke verschillende fitness apparaten zijn er om vet te verbranden?

Zodra je een sportschool binnenloopt is het haast onmogelijk om de cardio fitnessapparaten te vermijden. Naast krachttraining heb je ongetwijfeld ook het doel om in een bepaalde tijd zoveel mogelijk vet te verbranden. Dan is het ideaal om krachttraining en cardio met elkaar te combineren. Maar welk fitnessapparaat is het meest geschikt voor een ideale work-out waar je zoveel mogelijk calorieën verbrandt? We zullen de bekendste apparaten hieronder opnoemen:

  • De ‘hometrainer’ is sowieso in elke sportschool aanwezig en ideaal om veel calorieën te verbranden. Om dit apparaat zo effectief mogelijk te gebruiken zet je de weerstand op een stand die net iets te zwaar is. Een nog effectievere optie is om een interval programma in te stellen waarbij je snel en langzaam met afwisselt.
  • De ‘loopband’ is ook ideaal om te hardlopen, intervallen en te sprinten.
  • Een ‘crosstrainer’ is ook een veelgebruikt en populair fitnessapparaat. Als je op een crosstrainer traint is het van belang om op een hoge weerstand te trainen en de hendels vast te houden. Door je armen mee te bewegen,verbrand je meer calorieën doordat je meer spieren gebruikt.
  • De ‘roeimachine’ is ideaal voor een full-body work-out. Ook hier is het van belang om op een hoge weerstand te trainen en snel te bewegen.

Welke fitnessapparaten zijn geschikt voor thuis?

De ‘hometrainer’ is een cardio fitnessapparaat ideaal voor thuisgebruik. Dit apparaat heeft de naam hometrainer niet voor niks gekregen. Het apparaat is niet al te duur in prijs, neemt vrij weinig ruimte in beslag en is daarnaast ook zeer effectief.

Ook de ‘crosstrainer’ is net als de hometrainer een fijn cardio fitnessapparaat die vrij laag in budget is en net zo effectief.

De ‘spinningfiets’ is vooral erg populair als cardio fitnessapparaat in de sportschool, maar ook voor thuis. Deze fiets heeft veel weg van een hometrainer, maar toch zit er een verschil. Bij een hometrainer kan je de trappen stoppen wanneer je wilt en bij een spinningfiets is dat niet mogelijk. Daarnaast heeft een spinningfiets veel verschillende training programma’s.

Voor het trainen van je buikspieren zijn er verschillende apparaten waar je uit kunt kiezen. Toch blijft de ‘buiktrainer’ het meest populair voor een thuis workout en het behalen van goede resultaten. Er is weinig kans op blessures en het zorgt voor een goede ondersteuning van nek en rug.

De ‘dumbbells’ zijn haast niet weg te denken uit de fitnessapparatuur. Trainen met een set dumbbells geeft je de mogelijkheid uit het kiezen van oefeningen waarbij de armen, borst, schouders en rug worden aangesproken. Ook zijn de dumbbells in verschillende gewichten te verkrijgen.

Tijd voor actie!

Actie!

Wil jij nu beginnen met krachttraining? Vanuit huis voor een effectieve workout!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *