Uithoudingsvermogen voor spier en kracht

Wat is uithoudingsvermogen? 
Om je uithoudingsvermogen te trainen en spieren en kracht op te bouwen, is het handig om te weten wat uithoudingsvermogen precies is. De meeste mensen denken bij het woord direct aan zweten en dat vreselijke branderige gevoel in de spieren. Je kunt echt niet meer! Maar dat laatste beetje wil je afmaken. 

Het uithoudingsvermogen is het vermogen om gedurende een bepaalde tijd een lichamelijke of geestelijke inspanning te kunnen volhouden. Door je uithoudingsvermogen te verbeteren kun je je dagelijkse activiteiten op een hoger niveau uitvoeren met minder energie en dat is wat we allemaal willen. Meer energie en minder vermoeidheid in het dagelijkse leven. Kom maar op! 

Hoe kun je je uithoudingsvermogen trainen en opbouwen?

De meeste dingen in het leven gaan en staan met consistentie. Er zijn geen snelle oplossingen als je je uithoudingsvermogen wilt opbouwen. Maar hoe kun je je uithoudingsvermogen trainen en opbouwen? Door allereerst te beginnen! 

“Het moeilijkste deel van elke training is om te beginnen!” 

Wat daarna je doel is — of je nu sterker, groter, slanker of sneller — probeert te worden, met een hoger uithoudingsvermogen kun je langer en harder trainen zonder vermoeid te worden. Lees nu snel verder en kom erachter hoe je je uithoudingsvermogen kunt vergroten.

Kracht uithoudingsvermogen

Het woord zegt het eigenlijk al: met een krachttraining bouw je kracht, uithoudingsvermogen op. In plaats van je uithoudingsvermogen met alleen cardio-trainingen op te bouwen, zul je ook kracht dagen in je training moeten implementeren. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat het vermogen om langdurige fysieke of mentale inspanningen te leveren, gemakkelijk wordt. 

Welke soorten uithoudingsvermogen zijn er?

Veel verschillende soorten oefeningen kunnen kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en balans verbeteren. Uithoudingsvermogen kan worden onderverdeeld in twee categorieën, waaronder: algemeen uithoudingsvermogen en specifiek uithoudingsvermogen. 

Het algemeen uithoudingsvermogen kenmerkt het vermogen van het hele lichaam om een activiteit te verdragen en vermoeidheid te verminderen. Hoe beter je algemene uithoudingsvermogen, hoe beter je bepaalde inspanningen kunt doorstaan. Met specifiek uithoudingsvermogen kun je vermoeidheid tegengaan en het discipline maximaliseren in sportspecifieke omstandigheden. 

Zo kun je trainen en je basis uithoudingsvermogen vergroten door oefeningen te doen met een lage intensiteit en een hoog volume. Hiermee verhoog je je ademhaling en hartslag en verbeter je je metabolisme. Dit type uithoudingsvermogen verwijst dus naar het vermogen om gedurende een langere periode een stabiele prestatie in een comfortabel tempo aan te houden, zoals bijvoorbeeld hardlopen. 

Verschillende soorten uithoudingsvermogen

Uithoudingsvermogen verbeteren met supplementen

Er zijn veel dingen die je uithoudingsvermogen kunnen helpen vergroten, van voeding en cafeïne tot mentale training, maar voor iedereen die zijn conditie wil verbeteren, zal het opnemen van supplementen in de trainingen na verloop van tijd een enorm effect hebben op je uithoudingsvermogen. Er zijn vele krachtige supplementen die de prestaties in je training zullen verbeteren, zoals bijvoorbeeld eiwit poeder. 

Eiwit wordt vaak geassocieerd met bodybuilding, maar eiwit is essentieel voor prestaties tijdens lange periodes van inspanning. 

Aminozuur beta-alanine is een geweldige aanvulling om atletische prestaties te verbeteren, doordat het helpt om vermoeidheid tegen te gaan, zul je langer sterk blijven. Creatine is een ander supplement die bekend staat om het stimuleren van spierherstel. Creatine kan het lichaam helpen om te gaan met de schade die het tijdens de training oploopt, zoals celbeschadiging en spierontsteking. Door glutamine aan je supplementen toe te voegen, kunt je de schade en stress die aan de spieren door verlies van glutamine worden veroorzaakt voorkomen. Het lichaam maakt van nature aminozuren aan en glutamine is het meest voorkomende aminozuur. Echter, onderzoek toont aan dat het lichaam niet altijd in staat is om er voldoende van te produceren, vooral bij stress. 

Supplementen zullen het harde werk niet voor je doen. Dat moet je toch echt zelf doen. Door allereerst te beginnen! En met de juiste supplementen zul je de finish bereiken met meer energie, minder vermoeidheid en minder blessures.

Ben jij er klaar voor? Om vol uit te gaan!

Na het lezen van dit artikel ben jij enthousiast geworden om je uithoudingsvermogen te gaan opbouwen! Dat gaat zeker lukken met de tips en tricks die hier zijn gegeven.

Wil jij nu aan de slag gaan met het trainen van je uithoudingsvermogen?

Wil jij nu aan de slag gaan?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *